De ce principiul celui mai mic efort iti determina sanatatea pe termen lung


Mereu m-a fascinat mecanica schimbarilor. Totul incepe cu acea etapa de acumulare, de construire, caramida cu caramida, a contextului potrivit schimbarii, o etapa ale carei efecte concrete raman de cele mai multe ori neconstientizate, exact ca si imbatranirea. Diferentele zilnice sunt prea mici, prea subtile. Totusi, intr-o dimineata, te trezesti si te simti un alt om. Gandesti diferit, privesti lucruri vechi intr-un fel nou. Construirea schimbarii s-a finalizat si acum iti cere toata atentia pentru momentul fastuos al taierii panglicii de inaugurare. Marcel Proust, celebrul critic si eseist francez, sintetiza foarte bine importanta acestui moment, spunand ca "adevarata calatorie a descoperirii nu inseamna sa cauti privelisti noi, ci sa privesti cu alti ochi."

Acum 10 ani, am simtit prima astfel de schimbare importanta a modului in care priveam lumea si viata mea. In acea dimineata, m-am trezit realizand ca modul in care imi traiam viata de zi cu zi, directia in care puneam, constient sau inconstient, fiecare caramida, CONTA. In plan subtil, crea ceva foarte important: inertia care avea sa decida locul in care urma sa ajung in urmatorii ani si mai ales zeci de ani. Explicatia urmatoare l-ar face sa zambeasca probabil pe tatal meu, fizician, care rareori pierdea ocazia sa imi ofere exemple din fizica atunci cand imi explica si cele mai banale lucruri: imagineaza-ti doua avioane, care au combustibil nelimitat si care pornesc simultan in aceeasi directie, pe rute paralele, doar ca la fiecare ora, avionul din dreapta isi schimba directia de zbor cu 1 grad catre dreapta. Ani mai tarziu, distanta dintre ele ajunge sa fie absolut uriasa.

Am constientizat o realitate cu dublu tais in acea dimineata: faptul ca atunci cand esti tanar, sanatatea pare o stare de fapt. Poti sa nu dormi suficient, poti sa mananci ce vrei, sa faci cam tot ce iti trece prin minte, si in final, totul pare sa fie bine. Te misti usor, nu ai dureri, iar daca intervine o problema de sanatate, de cele mai multe ori se rezolva in cateva zile. "Daca nu sunt bolnav, inseamna ca sunt sanatos", e un gand cu care te linistesti, fara sa iei in calcul ca se poate sa mai existe si o a doua varianta - "in curs tacit de imbolnavire". Corpul pare sa iti ierte abuzurile, iar asta te face usor sa devii nerecunoscator. Cand esti tanar, ti-e greu sa iti imaginezi ca in cazul tau, chiar al tau, lucrurile ar putea fi vreodata altfel, desi ceea ce vezi in jurul tau nu pare a fi deloc incurajator. Imi amintesc ca in cadrul unei conferinte la care am participat acum cativa ani, se mentiona un studiu facut la nivelul Romaniei, potrivit acestuia, 99% dintre persoanele care au incetat din viata in acel an, suferisera de o boala cronica cel putin in ultimii 10 ani din viata si doar 2 (!!) tari din lume aveau un procentaj mai ridicat.

Sanatatea pe termen lung este un stil de viata. Un stil de viata in care ingredientele tin de absolut toate aspectele fiintei umane, atat cele fizice cat si metafizice, interioare, mentale. E un proiect care se deruleaza pe parcursul a multi ani, multe mii de zile, si de aceea, pentru a avea o sansa de succes, e nevoie sa il abordezi inteligent. Asta inseamna sa iti construiesti, prin rutinele zilnice, cat mai multe mecanisme automate, aliniate obiectivului tau, care sa lucreze apoi in favoarea ta in plan inconstient, fara a-ti mai solicita atentia si vointa activa. Similar cu venitul pasiv, din economia de piata. Asta inseamna sa folosesti in favoarea ta un principiu care guverneaza intreaga natura si implicit corpul uman: principiul celui mai mic efort (PME), adica minimum de efort, de resurse, pentru maximum de rezultat. Acest principiu este mereu acolo, gata sa fie exploatat si sa te puna pe acea "autostrada catre obectivele tale". Singura provocare ramane sa il recunoasti si sa te folosesti de el cat mai des cu putinta.

Despre acest principiu am avut placerea sa vorbesc in detaliu in cadrul conferintei Agenda Bio Editia #3 Detox, duminica trecuta la Casa Universitarilor, iar liniile mari ale discutiei pot fi regasite mai jos:

- Sanatatea este determinata de rutinele noastre. Pe linia lunga a vietii, singura influenta a exceptiilor este ca franeaza inertia rutinelor, facand mai posibil momentul ipotetic in care exceptiile vechi devin rutinele noi. Urmand PME, pentru a te apropia de obiectivul sanatatii pe termen lung, atentia trebuie indreptata asupra rutinelor care creeaza cea mai mare inertie si anume cele care se repeta zilnic: respiratia, alimentatia si gandirea.

- Alterarea celor 3 rutine zilnice are cele mai mari sanse de reusita atunci cand acestea sunt abordate secvential, incepand cu cea a carei modificare poate fi realizata cu cea mai mare usurinta. Filozofia estica intelege foarte bine faptul ca mecanismele mintii sunt direct conectate de calitatea respiratiei si a sanatatii corpului fizic, asadar strategia este de a crea cel mai bun context, cel mai mare avant astfel incat mintea, cea mai dificil de abordat, dar cea care influenteaza cel mai mult calitatea vietii, sa se poata dezvolta cu cel mai mic efort.

1) Respiratia

Desi cea mai veche rutina, respiratia este cea mai usor de modificat in sens pozitiv, deoarece este un mecanism fizic semi-automat, oarecum neutru, fara conexiuni atat de complexe cu celelalte simturi sau cu mintea. Cu toate acestea, efectele pe care le poate aduce asupra mintii si functionarii corpului fizic sunt remarcabile: mai mult oxigen in tesuturi, filtrarea bacteriilor care patrund in corp, vasodilatatie (scaderea tensiunii arteriale), diafragma mai elastica, evitarea sforaitului si a complicati